Saturday, June 20, 2015

online dating : macam mana nak tahu orang yang kita suka tu wujud ke tak?

assalamualaikum

harini fyna nak bagi tips sikit kepada adik2 yang suka online dating..yaa..fyna pun pernah muda dulu..online dating the easiest way kan nak kenal orang  because as a girl kalau kita nak berbual dengan lelaki di luar..sometime memang tak berani kan? and fyna pun adik2 semua perempuan and fyna sangat2 jarang bercakap dengan lelaki di luar..boleh kira dengan jari saja kot haha..kecuali macam doctor or kita nak beli something kan..and fyna juga tak ada kawan lelaki di luar..dalam fb adalah..kawan sekolah.kolej..but jarangggggggggggggggg gila berbual..

ok online dating sebenarnya tak bahaya..kalau kita lihat sekarang ni online dating boleh ape sampai jinjang pelamin kan?

but..kena berhati2..

kalau untuk umur 25 ke atas..dah boleh fikir..but untuk yang masih muda? like remaja? 

"aww laki ni hensem juga..boleh la try"
"this girl cute! ngorat lah..mana tau boleh dapat"

and then lama lama lama korang fall in lovee

remaja..sangat2 mudah jatuh cinta..tambahan cinta online..wuu banyak gila kot..but betul ke korang bercinta dengan orang yang sama macam dalam gambar?

ha ini bahaya.. 

fyna terpanggil untuk menulis pasal ni sebab fyna rasa cukup lah budak2 lelaki call fyna and bagitau fyna ni gf mereka..kak fyna dah cukup tua..kak fyna tak suka anak ikan ya adik2

so baru2 ni fyna ada dapat call dari seorang adik lelaki ni..yang bermati2 suruh fyna mengaku fyna ni gf dia..sampai menangis..ya allah..kasihan betul kot..

ada juga fyna jumpa this girl baru umur 14 tahun..guna gambar fyna..alah..budak2 kot.gertak pakai polis sikit terus takut..fyna minta email and password dia..then fyna tengok apa yang dia buat dalam facebook ni..wuu pandai betul dia mengorat lelaki..mostly semua lelaki dalam facebook dia..wuu maju betul budak2 sekarang kan?

and then tak lama lepas tu ada seorang budal lelaki send ini kepada fyna 



fyi fyna dapat info yang niena fyna ni buat fake accaunt guna gambar fyna..and fyna dah report dekat facebook..dalam masa 1 hari facebook dah closed the account..alhamdulilah..now makin mesra pengguna facebook ni kan?

fyna hanya ada 1 personal facebook account since 2009 and hanya for closed frens..tak pernah ada yang hack2 facebook fyna pun..

so untuk adik2 di luar sana..kalau nak berkawan boleh..tapi kalau dah terjatuh cinta..korang kena pastikan jatuh cinta dengan orang yang WUJUD. caranya senang saja

1. save picture dari facebook account tersebut ( fyna bagi contoh gambar fyna ye?)


2. open google then pilih image


3. so akan keluar macam ni


4. kecil kan window google..then tarik image tu ke kotak search


5. like this


6. then google akan loading


7. result


selalunya fakers ni akan guna gambar orang yang ramai kenal like artist..atau orang yang ada rupa..so memang sangat2 easy nak detect 

kalau gambar yang korang upload tu tak naik dalam image search..cari lagi lagi and lagi..kalau kosong juga..atau keluar facebook dia..means orang yang betul lah..

selain tu mereka suka guna nama pelik2..like princess bla bla bla..nama yang sedap2 lah..


fyna belajar ni dari tv show Catfish at Mtv 

so hati2 ye adik2..

orang yang selalu buat fake account ni selalunya budak2..atau yang jenis tak suka bergaul dengan orang atau yang tak ada kawan..so dari fake account orang akan nak kenal dengan diorang so bila lama2 mereka akan jadi seronok..

sama saja lelaki atau perempuan..apa2 pun jangan percaya 100% dekat orang dalam online ni..tak semua yang betul..hantu banyak lah dalam online ni hehe

so kalau korang pernah mengalami kena tipu online..share lah =)










6 comments:

Mie said...

yup. lotsa creepy people online.
and menarek gok tip image search tu,
sib baik kite da tadek fesbuk haha!

tapi kan, to me it's always funny to read
all sorts of people with all sorts of online names
and self-description derang, like abe macho and
ana comel! pastu memacam self-description like
part-time model and lawyer and activist! hehe

oh btw, dont worry, im not one of dose creepy
people. just a bored fellow blogger, doing
lotsa blog-hopping tonight!

Alia Farhan said...

Scary gila

Alia Farhan said...

Scary gila

Alia Farhan said...

Scary gila

Elizabeth J. Neal said...

Thanks for posting this info. I just want to let you know that I just check out your site and I find it very interesting and informative. I can't wait to read lots of your posts. Whatsapp numbers girls ukraine

Elizabeth J. Neal said...

Please continue this great work and I look forward to more of your awesome blog posts. Mark Ong